Vasten, dehydratatie en ons gewicht beïnvloeden onze migraine. Door Claudia De Gryze 3

04/07/2022 - 12:57

Probeerde je al eens het populaire intermittend fasting ? Met een joekel van migraine als gevolg ? De Canadese neuroloog en migraine specialist Dr. Elizabeth Leroux legt uit dat vasten, dehydratatie en ons gewicht de werking van onze hersenen en dus onze migraine beïnvloeden.

Onthou dat een migrainebrein niet zo goed tegen veranderingen kan en dus reageert op zaken die biologisch eigenlijk heel normaal zijn, legt ze uit. Zo kunnen (teveel) tijd laten tussen maaltijden, gemiddelde lichaamsbeweging of menstruatie, allemaal biologisch normale zaken, een trigger zijn voor migraine.

Er zijn nog niet veel studies uitgevoerd rond de gevolgen van vasten op migraine en er is dus ook geen precieze chemische uitleg voor gevonden. Het kan te maken hebben met een daling in het glucose niveau in het bloed, en dus ook in de hersencellen. Mensen met migraine hebben meer glucose nodig dan kan aangevoerd worden naar de hersencellen1.

Daarnaast staat het als een paal boven water (!) dat dehydratatie migraine triggert. Dus voldoende water drinken is de boodschap ! En opletten met alcohol, suikerrijke dranken en koffie, want deze hydrateren ons niet, soms integendeel.

Ons gewicht is een belangrijke factor in het verslaan van migraine. Hier is er wel duidelijk bewijs dat overgewicht of obesitas migraine negatief beïnvloeden. Hoe hoger ons gewicht, hoe negatiever de invloed op migraine. Men begrijpt nog niet helemaal waarom, maar er zijn verschillende theorieën.

Ten eerste, vetweefsel heeft de neiging ontstekingen te veroorzaken en ontstekingen bevorderen migraine. Ten tweede, bij obesitas kunnen een lekkende darm of lekkende organen ontstaan, zodat bepaalde moleculen in ons bloed terechtkomen. Deze moleculen kunnen migraine triggeren. Ten derde, te zwaar zijn heeft een invloed op onze lage wervelkolom en halswervels. Daar zou een verband met migraine kunnen liggen. En tenslotte, vetweefsel produceert oestrogeen en er bestaat een verband tussen oestrogeen en hormonaal getriggerde migraine. De boodschap is dus (een beetje) afvallen !

Maar hoe kunnen we dan vermageren op een voor de migraine veilige manier ? Het antwoord, zegt Dr. Leroux, is eigenlijk heel saai:

Drink meer water of kruidenthee (gebruik komkommer, munt, citroen, wat je maar wil…);

Eet meer proteïnen en groenten, zodat je verzadigd bent zonder teveel calorieën op te nemen;

Verminder geraffineerde suikers, eet in de plaats goeie vezels, volkoren granen. Dit zou iedereen eigenlijk moeten doen, maar mensen met migraine des te meer.

En eet kleinere porties.

Samengevat, alles wat we doen voor een gezondere levensstijl, kan goed zijn voor onze migraine.

We wensen jullie een fijne verlofperiode met weinig migraine !

Bron: Migraine World Summit – Interview with world leading experts – “How fasting, weight and dehydration affect your brain” – Dr. Elizabeth Leroux, MD, FRCPC