Voeding-migraine-hoofdpijn door Christine Tobback

10/02/2022 - 09:05

Wat kan voeding voor je betekenen als je te maken hebt met hoofdpijn en migraine?

Christine Tobback

1-2-2022

Voeding is een krachtige tool om je fitter en gelukkiger te voelen. Maar in bepaalde situaties kan voeding van karakter veranderen. Hierdoor ontstaan reacties waarbij stofjes gevormd worden die door gevoelige personen, moeilijker verwerkt kunnen worden en vervolgens een ongunstig effect gaan vertonen op spieren en bloedvaten van het lichaam zowel in ons hoofd als ook ter hoogte van de nek en neusstreek en ogen.

Tijdens een infectie fase, hormoonveranderingen (PMS), stress, zware fysieke inspanningen of een blessure periode, het gebruik van bepaalde medicatie of blootstelling aan milieuverontreiniging worden verschillende organen overbevraagd zoals onze lever. Dit orgaan speelt net een belangrijke rol in de preventie en opheffing van pijnklachten waaronder ook deze van het hoofd.

Zorg eerst en vooral dat je spijsvertering zo optimaal mogelijk werkt. In geval van opboeren, diarree of constipatie, opgeblazen gevoel en winderigheid (zeker indien ook de geur erg storend is) bereiken meer onverteerde voedingsstoffen de darmen. Hierdoor ontstaan stoffen die op hun beurt het lichaam overbelasten. Sommigen enten zich op de zwakke plekken of ontstekingsplaatsen zoals een whiplash, hernia…Ook onze darmflora geraakt hierdoor uit balans. Mensen met maagzuurtekort (of door langdurig gebruik van maagzuurremmers), prikkelbare darm syndroom of een vroeger doorgemaakte hepatitis of ernstige darminfectie kunnen daardoor vatbaarder zijn voor het ontwikkelen van hoofdpijn en migraine.

Een tweede basis regel is plan variatie in je menu. Hoe meer verschillende voedingsmiddelen je eet, hoe makkelijker het is voor je lichaam om een stof waar het overgevoelig voor is, te herkennen. Meer variëren betekent ook dat je kleinere porties van een voedingsmiddel gebruikt over een bepaalde periode waardoor overgevoeligheden of allergieën zich minder zullen manifesteren. Kies dus niet elke dag voor klassiekers als hagelslag, yoghurt, pindakaas, salami of ham, sinaasappelsap of een bepaalde fruitsoort zoals banaan. Wissel ook verschillende brood/granen af. Personen met een fructose malabsorptie ter hoogte van de darmen of een maagzuurtekort dienen zeker ook tarwe te beperken zodat de darmflora terug kan versterkt worden. Variatie zorgt ervoor dat je terug contact krijgt met de signalen van je voeding zoals tijdens onze kinderjaren. Luister dus naar je lichaam zoals een kind ook doet. Een kind dat liefst witte chocolade eet, zal meer kans hebben op het ontwikkelen van klachten als het op latere leeftijd meer cacao zal inlassen in zijn of haar menu zeker tijdens de cruciale situaties (zie hierboven vermeld). Laat je dus niet misleiden door eenzijdige diëten of beweringen rond het gebruik van bepaalde voedingsmiddelen of superfoods. Men kan in principe voor elk voedingsmiddel een overgevoeligheid ontwikkelen, ook op de ‘gezonde’ voedingsmiddelen. Iedereen zijn metabolisme en darmflora zijn anders zo ook de situatie waarin men zich bevindt, waardoor reacties op voeding ook individueel verschillend zijn.

De juiste voeding op het juiste moment is de boodschap.

Voeding-migraine-hoofdpijn door Christine Tobback